HUEN

Kezdőoldal

xÍnyenc fogások ebédre VIII. – Nagy átmenő forgalom

Sorozatom előző részében az átmenetváltásos beszorításra tettem ígéretet. Egy adu nélküli példát láttunk már. Az aduval működő váltás egyszerűbb.

Pikk az adu, nem adhatunk ki többet.

Ha Délről jönnénk, lopnánk egy kőrt a rövid adu ászával, majd három adu következne, és Nyugat simán beszorulna.

Ha Észak jön, hiányzik egy ütés. Bárhogyan is tempózunk, a káró ászt le kell vennünk, így szimpla beszorítás nem játszható. Ha Kelet aduja pici lenne, lophatnánk két kőrt, sajnos nagy.

Azonban kezdjünk egy káró ellopásával, és hívjuk ki a pikk királyt! Két-két piros színünk van, Nyugatnak is. Mit tesz a pikk királyba? Ha kőrt, akkor maradunk kézben, hiszen a meggyengített színnel kezdünk. Lopunk egy kőrt, a szín magas, és pikk lesz hozzá az átmenet. Ha Nyugat kárót dob, akkor a pikk ásszal átütünk, és káróval folytatjuk.

Ottlik Géza nevezte el a váltást működtető formációt mátrixnak, azaz váltómátrixnak. Sokféle váltómátrix létezik, mint ahogy sokféle átmenetváltásos beszorítás is játszható. A következő felsorolásból bármelyiket választva különböző átmenetváltást kapunk, ez minimum 16 féle eset:

– szín vagy szan

– két vagy három színben van fenyegetés

– azonos vagy különböző hosszú a váltómátrix

– nincs ütéskiadás vagy 1-2 ütéskiadás is lehetséges

Továbbá lehetséges irányított ütéskiadás, villás fenyegetés, gyanús impassz, együttvédős szín, vesztőlapos változat. A váltómátrix nagyon érzékeny, erre legjobb példa a „Mammuth on see-saw”. Amikor először olvastam, nem tudtam megfejteni.

Klasszikus esetben azonos hosszú a váltómátrix, két fenyegetés van és lehet a felvétel adus vagy adunélküli.

Nem klasszikus esetben bármire irányulhat a váltás. Példánkban nincs adu, három színben van fenyegetés, különböző hosszúságú a váltószín, nincs ütéskiadás, de van gardedám (őrző) védelem. Ezenkívül szükséges a váltás is? Igen stratégiai okokból, hogy kiderítsük, kit és miben szorítsunk. Akkor ez eszmei prés, ezért a következő cikkben a nem anyagi beszorítások világát fedezzük fel. De most maradjunk a váltásnál:

6 szant játszunk. Megússzuk ütéskiadás nélkül? Minden indulásra teljesíthető, legerősebb a pikk támadás. A treff impassz jó, treff lesz az ismert bázis szín. A kompozíciós (compound) szorítások megoldásának egyik feltétele. Sajnos pikkben nincs átmenet, ez csak együttvédős színnel pótolható. Ez lesz a kőr! Ha Nyugat kettőt dob, Kelet fedéses módon impasszolható. Káró a váltás színe, különleges 1-2 mátrix segítségével.

Káró nyolcas. Ha Nyugat kőrt dob, átütünk, káró hatos. Ha Nyugat pikket dob, maradunk. A részletes elemzést az Olvasóra bízom.