HUEN

Kezdőoldal

Koltai Gábor - 2014. november 21.

Innen-onnan – csb hétfő-kedd 10. forduló

II. osztály
Az alábbi partit általában jól oldották meg a II. osztály játékosai, de aki egy kicsit elrontotta, az se járt rosszul.
 
 
 
 
16. leosztás


A legtöbb asztalon Nyugat játszott 6 szant, Észak a treff dámával támadott. Megvan a játékterv?
 
Hívhatunk rögtön a játék elején három menet pikket – hiszen nem buktuk el a szlemet akkor sem, ha a pikk nem 3–3 az ellenfeleknél. Ha Délnél lenne a hosszú pikk, akkor treffeket kellene dobnunk a pikkekre, és jó kőr elosztásnál a káró impasszal meglennénk akkor is, ha az nem ül _Észak üt, de a magas pikket ő nem tudja lehívni_.
 
Ha Észak markolná a hosszú pikket, akkor is lenne játékunk – de akkor másképp kellett volna hozzáfogni a dologhoz. Először a kézből le kellett volna hívni az öt kőr és a két treff ütésünket, majd utána jöhetnének a pikkek. Az utolsó három lapból Északnál lesz egy magas pikk, még két minor színű lap, és csak azt kell eltalálnunk, hogy mi maradt a kezében. Ha két kárója maradt, akkor kiadhatjuk neki az ütést pikkel, ha egy treffje és a szingli káró királya, akkor a káró ásszal kell ütnünk, egyébként meg impasszt kell adni Dél királya ellen.
 
Talán már látszik, hogy feleslegesen kockáztattuk a teljesítést. Két kőr lehívásával kezdhetünk, és ha a szín nem 5–1 az ellenvonalon, akkor három pikk, öt kőr, két káró és két treff ütésünk biztosan van. Ekkor a pikkek lehívása előtt kell káróból a második ütést megszerezni – különben a biztos teljesítésből bizonytalan lesz. Kis kárót hívunk a kezünkből és terítünk. Óvatosságból még páros versenyen is így jó játszani a partit, hiszen 4–2 pikk esetén a 6 pikkeseket így is megelőzzük _és nem iratkozunk fel a nagyszlemet elbukók mellé sem_.
 
Érdekes, hogy még akkor is meglehet a 6 szan, ha mindkét nemes szín rosszul van elosztva. Például 5–1 kőr és 4–2 pikk esetén is megélhetünk – ha az alábbihoz hasonló módon vannak kiosztva a lapok:  


A treff indulást megütjük, majd a kőrök lehívásával kezdünk, ezekre Délnek háromszor kell dobnia. Pikket nem dobhat, és három kárót sem – tehát egy trefftől kell megválnia. Lehívjuk a másik treff figurát, majd rátérünk a pikkre _az asztalon káróból a dubló bubi marad_. A negyedik pikket Dél üti, és csak kárót tud hívni.
 
A tényleges lapok egy picit különböztek a fentitől – óvatlan játékkal az összes ütést el lehetett vinni, de a jó játék a káró király kiadása a pikkek lehívása előtt. Ezt a biztonsági játékot elveszi az, ha az ellenfél gonosz módon pikkel indul a 6 szan ellen, ekkor a „kényszer hatására” tizenhármat fog ütni a felvevő.  


Aki treff indulás után elvitte az összes ütést a 6 szanban, az valószínűleg hazárd módon játszott, és 1 IMP-vel gazdagabb lett. Aki 6 pikkre vállalkozott Kelet kezéből, az nem a legjobb felvételt játszotta - és káró indulás esetén nem érezhette jól magát, mert korai döntésre volt kényszerítve. Ha megadja az impasszt, akkor ellophatják a második kárót – és elbukhatja azt a szlemet, amiben mindkét nemes jól van elosztva, tehát 14 biztos ütés van. De kiadhat egy adu mellett feleslegesen egy kárót is 4–2 adu esetén, amikor 3–3 a kőr, vagy a hosszú adu mellett van a hosszú kőr _a kézi kárókat el lehetett volna dobni_. Ha nem adja meg a káró impasszt, akkor pedig a jó helyen lévő káró király esetén fog bukni, ha ki kell adni egy adut, és a kőrökre nem lehet időben eldobni a két rossz kárót.
 
A 6 szan az optimális felvétel – a párok többsége ezt meg is találta.
 
22. leosztás  


A licitrendszerek sokszínűsége miatt nem szívesen foglalkozom licitproblémákkal, ez a parti azért kivétel, mert egy könnyen elfelejthető általános elvre mutat rá. Természetes rendszerben Nyugat 1 pikkel indul, Kelet 1 szanjára 2 kárót licitál, amire Kelet 2 pikket mond. Nyugat erre passzolhat _ha pesszimista kedvében van_, de licitálhat is még egyet. De mit?
 
A 2 káró válaszával tagadta a négyes kőr színt _az nyilvánvalóan előrébb való a négyes káró bemutatásánál_ – tehát most a jó licitje a 3 kőr! Ez nagyjából az erős szannak megfelelő laperőt _15–17_ jelent, és szinte biztos, hogy 5–3–4–1 elosztást takar _6–3–4–0 vagy 5–3–5–0 elosztással lehet mást is licitálni_. Ha Kelet a 2 káróra valamilyen invitet ad _2 szant vagy 3 kárót licitál_, akkor viszont 5–3–3–2 elosztással is 3 kőrt jó licitálni akkor, ha az invitet fogadjuk _a partnernek lehet ötös kőrje ezekben a helyzetekben_.
 
Keletnek a 3 kőr licit után gémre kell törnie – de hogy melyikre, az már véleményes. Most jó lehet az 5–2 nemest játszani, mert jó tömör az aduszín, és a rövid adus kézben van lopási érték is _elég sok 5–2 színben játszott nemes gém bukott meg ezen a versenynapon, amikor ezek a feltételek nem álltak fenn, és a 3 szan vagy az 5 minor megélt volna_.
 
Az elején említett általános elv pedig az, hogy amit már előbb licitálhattunk volna, de nem licitáltuk _szóval amit a licit folyamán tagadtunk_, az nincs, tehát a következőkben a licitünk jelentése módosul. Ez így bonyolultnak tűnik, de egy példa kapcsán talán világosabb lesz.
1 káró–1 kőr
1 pikk–2 szan
3 kőr
 
Ez a licit nem jelenthet négyes kőrt _akkor rögtön emeltünk volna_ tehát hármas kőrt jelent, fogadja az invitet – és a treff szín gyengeségét is mutatja valamennyire.
AT9x, KQx, AT9x, xx – ilyen lappal 3 kőrt licitálnék
AJTx, xxx, AT9x, KQ – ilyennel meg 3 szant
 
Érdekes parti lenne a 27. számú is, amiben általában É–D teljesített 3 szant, egy asztalánál viszont az ellenvonal. Láttam már életemben néhány ennyire extrém partit, de ez nem hinném, hogy ilyen lenne – itt valószínűleg rossz beírás esete foroghat fenn. 
 
I/B
Az alábbi leosztásban senki sem teljesített 3 szant, de nem is sokan kísérleteztek vele. Tegyünk egy próbát.
 
15. leosztás  


Ha nagyjából így alakult valahol a licitmenet, akkor Nyugat 3 szan licitjét elég bátor kísérletnek gondolom. Jó helyen, jó figurái vannak, de ez kicsit kevés a gémhez akkor, ha a partnere a töredékért küzdött. De várjuk ki a végét, még nem bukott el a parti.
 
Észak kis kőrrel indult, Dél bubiját pedig megütöttük _ez nem az a helyzet, amikor ezt ki kellene hagyni_. Melyik minor színre kezdjünk játszani? Ha sikerülne öt treffet ütni, az jó lenne _mert négy ütésünk van kívül_, de sikerülhet? Szingli dáma Délnél? Az jó, de az esélye soványka.
 
Szingli dáma Északnál, az is jó arra, hogy meglegyen a kilenc ütésünk, de akkor Dél üt a treff ásszal és előbb ők ütnek le még négy kőrt. Ha meg lemegyünk a káró ásszal impasszt adni Dél dubló dámájára, akkor mire visszakerülünk a magas treffekhez, addigra kiadtunk három kőrt, meg egy-egy minort _legalább_.
 
Hagyjuk a treffet, hívjunk egy kárót, hátha történik valami, de Északtól a nyolcas jön, ami nem segít rajtunk. Északnál lehet Kxx, Qxx, vagy Kx – ekkor az ásszal kell bemennünk, és lehet KQx – amikor a tízessel _KQxx, Qx, xx, x – ezek olyan esetek, amikor menthetetlenül bukunk_. Hihetetlennek tűnik, de kétszer akkora eséllyel kecsegtet az ász elmenetel.
 
Az is derengeni kezd, hogy mi lett volna, ha a káró hívásba Észak a nyolcas helyett a királyt teszi. Ezt teheti _KQ, Kx vagy KQx felszerelésből is _a szingli király esetével nem törődünk, mert akkor nincs esélyünk a teljesítésre_.  Ezt bizony legjobb kihagyni _a Kx miatt_ – és legközelebb el kell találni, hogy a KQx vagy a Kx felszerelésből tette Észak a királyt. Aki az ilyen helyzetekben nem találja ki, hogy mit kell tennie, az ne mondjon be ilyen éles gémeket.
 
Ott tartottunk, hogy a káró nyolcast megütöttük az ásszal, és visszahívtunk egy kárót – nagy megkönnyebbülésünkre Dél dámáját Észak átütötte a királyával _szóval még élünk_. Most kétfelé ágazik a parti, mivel Északnak kárója nincs, treffet nem szívesen hívna, ezért valamelyik nemes színnel fog jönni.
 
Ha Észak passzív folytatást választ, nem akar ütést adni, akkor pikket hív _a dámát_. Lehívjuk a kárókat _az utolsóra pikket dobunk_, majd az alábbi állásban hívunk egy treffet.  


Az ászt Északnál keressük _ha Délnél van, akkor úgyis bukunk_ – tehát a tízessel megyünk el. Ha Észak továbbra is passzív játékot játszik, akkor az ásza mellett tartott egy kis treffet, amit vissza tud hívni _nemes hívása a kilencedik ütésünket adná_. Most csak azt kell eltalálnunk, hogy mit tartott – ami nem túl nehéz. Ha QJxxx, Axxx, Kx, Ax a lapja, akkor inkább pikkel indult volna a 3 szan ellen, tehát ötös kőrje és négyes pikkje volt eredetileg. Ha szingli kőr ászt tartott, akkor kőrrel, ha két-két nemest tartott, akkor pikkel kapja meg az ütést, ha pedig szingli pikket tartott, akkor meg „felülről játszva” két pikket fogunk ütni.
 
Nézzük a másik variációt, amikor Észak a káró ütése után újabb kőrt hív – amivel ad egy ütést, de a két minor ütése mellé három kőr ütést szabadít fel. Ekkor a kárók lehívása után ez a helyzet:  


Északnak tartania kell három pikket, meg a treff ászt, tehát meg kell válnia egy magas kőrjétől. Meghívjuk a treffet, és megvan a kilencedik ütésünk. Ha Észak megtartja a kőrjeit, akkor viszont pikket hívunk, és három pikket fogunk ütni _remélve azt, hogy a dáma-bubi Észak kezében volt_.
 
Ez volt az összes lap:  


29. leosztás
Szerintem ez egy aranyos szlemparti. Aki elbukta, annak biztos nem tetszik annyira, de aki ellen felírták, annak se. A semleges közönség kedvéért idézzük fel.  


Nyugat kezéből 6 pikkre vállalkoztunk, és a szivárvány minden színével indulhatnak – mindegyik esetre tervet kell kovácsolnunk. Haladjunk össze-vissza, kezdjük például az igen szimpatikus káró indulással.
 
Mivel ász alól igen ritkán indulnak szlem ellen, ezért először megpróbáljuk a tízessel kikergetni Dél ászát _ekkor két dobásunk lesz, és már haza is értünk_. Ha ez nem megy, akkor a pikk tízessel visszamegyünk az asztalra, és a káró király hívásával impasszoljuk be az ászt. Aduzunk, majd egy kőrt körbeengedünk – és a káró visszahívásba kőrt dobunk. Kőr ász, kőr lopás következik, és ha a kőr nem 3–2, akkor még a treff impasszt is megadhatjuk.
 
Treff indulásra más a helyzet – el kell találnunk, hogy a treff király van Északnál, vagy a káró ász Délnél. Ha ezt megoldottuk, akkor kőrből kettős impasszt fogunk adni. Kőr indulás után esetleg kiszimatolhatjuk, hogy az a kis lapokból történt, és akkor a két minor impassz adjuk meg a kettős kőr impassz helyett. Adu indulásra viszont a kőr színre fogunk játszani – ha az működik, akkor nem kell egyik minor színben sem ütést keresgélni.
 
Ez eddig nem nagy durranás, de ha emeljük a tétet, akkor talán az lesz. Aduval indulnak a 7 pikkünk ellen, és most felköthetjük a gatyánkat. A kettős kőr impassz most nem célravezető, ezért a két minor impasszt fogjuk megadni, aztán majd csak lesz valami. Káró király, lefedik, ellopjuk. Aduzunk néhányat, az asztalról mindig kőrt dobva _azt a kezünkben fogjuk tartani_, aztán átmegyünk a kőr ásszal, lehívjuk a káró dámát, majd kis kárót lopunk.  


Ha szerencsénk van, akkor előáll egy kétoldali beszorítás _Északnál van a káró bubi, Délnél pedig mindkét kőr figura_. Ekkor az utolsó aduba Észak nem dobhat kárót _ezután az asztal már igen_, Dél pedig nem dobhat kőrt. Mindkettőjüknek csak két treffje maradt, így a jó treff impasszal elvisszük a maradék ütéseket.  

Ezek voltak a lapok, és a 6 pikket szerintem el kell bukni _kivéve a káró indulást_, mert mindkét kőr figura rossz helyen van. Ugyanezek a kőr figurák a 7 pikk felvételnél meg pont jó helyen vannak – ha Észak tudná tartani a kárót és a kőrt, akkor Dél tarthatna a végén három treffet. Az is aranyos szerintem, hogy jó játékkal a nagyszlemet megcsináljuk, a kicsit meg elbukjuk – az meg egyenesen tündéri, hogy a nagyszlemet éppen olyan elosztás esetén lehet megcsinálni, ami a kis szlem bukásához vezet
 
I/A
Sokszor van úgy, hogy a „frekin” látható optimális eredmény gyakorlatilag csak látott lapokkal érhető el, normál játékkal nem. És sokszor van úgy is, hogy első ránézésre csak „nyílt lapos” feladványként teljesíthető az optimális ütésszám – jobban megnézve viszont már más a helyzet.
 
14. leosztás  


Észak–Dél 4 kőr felvétele azon múlik, hogy az adut hogyan kezelik _három ütés kiáll a minorokból_. A 4 pikkben meg a három adu mellett látszólag egy-egy minort is ki kell adni, de a „gép szerint” Kelet helyén játszva csak nyolcat, Nyugat kezéből viszont kilencet lehet ütni benne. A helyzetet úgy állítjuk elő, hogy Dél indulásként kis adut tesz ki az asztalra. Észak lehívja a két aduját, majd kárót hív. Ha látnánk a lapokat, akkor ütnénk a dámával, majd a harmadik káróval újból Észak ütne, és most már mindenképpen ütést adna.
 
De nem látjuk, és kis kárót teszünk, Dél bubiját ütjük az ásszal, és visszahívunk egy kis kárót. Észak üt és boldogan szabadul az ütéstől egy újabb káró hívásával. Dél lophat most, vagy kivárhatja azt, hogy a felvevő aduval ütésbe hozza. Neki nincs gondja a kőr hívással – a felvevőnek viszont észnél kell lennie, és nem szabad beletennie a királyt _Északnak inkább lesz legalább egy ásza, mint Délnek kettő_.
 
Innen már sínen vagyunk. Az aduk lehívása után _az asztalról treffeket dobunk_ átmegyünk az asztalra a káró tízessel, és Észak beszorult a kőr ásszal és a hármas treffel.
 
Kőr indulásra sima két bukás van a 4 pikkben, de még az adu indulás után is lehetett volna kettőt buktatni, ha a második adu helyett kárót hív Észak, és a felvevő nem teszi rá a dámát. Ekkor a harmadik káró ellopásával üthet Dél, és meghívhatja a kőrt. Ugyan ütésből lop _később összeüt a király meg az ász_, de így időben meg tudják hívni a kőrt, és ezzel meggátolják a végjátékot. De ez már nagyon „nyílt lapos” játék.
 
25. leosztás
Érdekes játékra volt lehetőség ebben a leosztásban. Nem volt bonyodalmas a helyzet, és nem is sokan rontották el. Azért tetszett meg ez a parti, mert jópofa módon voltak kiosztva a lapok.  


Dél a káró dámával támad a 4 pikkünk ellen. Káró indulást feltételezve a 4 pikk jobb felvételnek tűnik, mint a 3 szan – de lehet, hogy Észak valami mással indult volna, ha Nyugat a 3 szan mellett dönt. Mindenestre jó lesz vigyázni – most kivételesen jobb lenne teljesíteni, mint bukni.
 
Jó pikk elosztást feltételezve van 12 ütésünk _6 pikk, 2 kőr, 1 káró és 3 treff_ – csak az a bibi, hogy közben 1 káró, 2 kőr és 1 treff ütést elvihet az ellenfél.  Ezt elvileg megakadályozhatjuk, hiszen a treff király kiadása után az asztali két magas treffre eldobhatunk a kezünkből két kőrt – vagy a kőrök kiadása után a magas asztali kőrre eldobhatunk a kezünkből egy treffet.
 
De mindegyik variáció sántít egy kicsit. Ha treffre akarunk kőrt dobni, akkor előtte csak kétszer tudunk aduzni – tehát az kell, hogy a négyes treff mellett legyen a hármas adu. Ha kőrre szeretnénk treffet dobni, ahhoz meg kedvező kőr fekvés kell. Számoljunk csak. Hiányzik 16 pont, ebből három _káróból_ Délnél van – tehát a kőr dáma már sokkal inkább lesz Északnál, mint nem.
 
Akkor megvan a terv, a kőrt kezdjük el bolygatni, és a felmagasodott kőrre dobunk majd treffet. Rendben van ez? Szerintem igen, alaposan megrágtunk mindent, szépen végiggondoltuk az egész partit. Csak arról felejtkeztünk meg, hogy ha az egyik színben üttetjük Északot, akkor káróval esetleg át tudja adni az ütést, és a partnere a másikat meg fogja hívni.
 
Ha véletlenül megütöttük volna az első kárót, akkor gyorsan vissza is kell hívnunk, mielőtt a terv szerint elkezdenénk az egyik színben ütést kimagasítani _de jobb ötlet nem megütni az indító kijátszást_. Dél az ekkor az első ütést viszi a kárójával, és valószínűleg nem is fog többé ütésbe kerülni. Meghívhatja az egyik színt, de mindkettőt nem. Amit hív, kénytelenek leszünk arra a színre játszani – Dél kezében lesz a parti sorsa, és nem a miénkben.
 
Ha treffet, hív, arról már volt szó, a kőr hívására meg kicsit teszünk az asztalról, üt a dáma. Káró hívás következik, ütünk az ásszal, majd később káró lopással kézbe tudunk jönni, hogy a kőr ász kiadása előtt a kinn lévő adut elvegyük az ellenfelektől. Ha megütöttük az első kárót és visszahívtuk, akkor nem marad káró az asztalon, aminek segítségével a harmadik adu elvételéhez kézbe verekedhetnénk magunkat. Ekkor kőr figurát kell hívnunk, különben a kis kőrt ütik az ásszal és asztalra ragasztanak, mielőtt kiaduztunk volna.  


Látható, hogy ha Dél a második ütésben treffet hív, akkor is teljesül a parti. Ha kiengedjük a treffet, akkor azért, mert a négyes treff mellett hármas adu van _ha nem hívják vissza, akkor még át is üthető a treff, mert esik a kilences_. Ha megütjük az ásszal az első treffet, akkor is teljesítünk Észak hármas kárója miatt, mert káró ász, pikk, pikk, káró lopás, pikket játszunk _az asztalról most kőr dobunk_, majd kihívjuk a maradék treffünket.
 
Ha Észak üt, akkor csak rosszat hívhat, ha nem üt, akkor meg csak két kőrt adunk ki. Dél treff hívása esetén ez egy kicsit jobb esélyű játék az előzőnél, de ebben a partiban teljesen mindegy volt, bármelyik esélyre játszva teljesült a gém.