HUEN

Kezdőoldal

Koltai Gábor - 2010. november 18.

Ne kapkodj! (X.) - csb I/A 10. forduló

Ahogy közeledünk a bajnokság vége felé, már mindenki annyira lehiggadt _sehol egy hangos szó_, hogy az elkapkodott partik helyett csupa szépen átgondolt megoldást láthatunk...
 

Nézzünk egy párat ebből a fordulóból.
4. leosztás


Ezeket  a lapokat rakosgatjuk össze a negyedik helyen ülve, és mire elkészülünk vele, rögtön a négyes magasságon kell licitálnunk. Nem kapkodjuk el, higgadtan kielemezzük a helyzetet, és apránként meg fog világosodni előttünk minden:
– partnerünknek valószínűleg nem lesz sok kőrje, tehát kb. 7 minor színű lapja lesz
– aki 4 kőrt mondott, annak lesz ellenjáték ütése is, ütéstelen lappal nem küldene buta módon a 4 pikk felé minket, tehát a partnerünknek gyorsütése _A vagy K_ nem nagyon lesz.
– nagyon könnyen kiállhat 3 káró és 1 treff a 4 pikkben, miközben a 4 kőr bukik rendesen _és lehet bizony fordítva is a dolog_.

Könnyen lehetnek a lapok így kiosztva:

De így is:


A következtetés pedig az, hogy nem kell ennyit spekulálni… Ebben a helyzetben a 4 pikk licittel a négy esetből _mindkét gém megél, egyik-másik-egyik se_ egyszer veszítünk, de akkor se sokat. Tehát a szolid megoldás a 4 pikk, a kontrát meghagyjuk a bizonytalan kimenetelű kalandokat kedvelőknek.
Jól vizsgázott a mezőny, összesen két helyen játszottak 4 kőr kontrát a bukhatatlan 4 pikk helyett, és ha jobban megnézzük ezt a 4 kőrt, akkor igen közel van… _Az egyik helyen egyet buktak benne, a másikon meg egyet sem._

Ugye-ugye? Ha Észak licitált valamit az elosztásos lapjával, és a felvevő komolyan veszi azt a Délt, aki a 4 pikk licit helyett kontrázott – akkor könnyen lehet a 4–0 kőr ellen játszani, és egyszer sem aduzni. Akkor bizony a káró eltalálása nélkül is teljesíthető a parti, csak úgy kell ügyeskedni, hogy az alábbi végállásban _eddig csak egy pikket adtunk ki_ az asztalról jöhessen egy treff:

Káró dobás esetén lopás, káró – és már csak egy adu áll ki.
Kis aduval elélopás esetén – ugyanez.
Nagyobb aduval elélopás esetén káró dobás – és már csak az adu ász üt.
Az meg pláne nem segít, ha a parti elején a pikk indulás után Dél adut _vagy adukat_ hív, hiszen akkor már szinte el se lehet rontani a felvevőjátékot. Csak úgy lehet elbukni ezt a 4 kőrt, ha a felvevő kezd el aduzni.

Egy zseniknek való megoldásra is nyílik lehetőség: ha Nyugat megálmodja, hogy itt még 5 kőrt is érdemes mondani, akkor most egy 5 káró licittel meg tudja mutatni, hogy az esetleges 5 pikk ellen majd milyen indulást tart jónak.

Jöjjön most egy igen könnyen elbukható parti:
20. leosztás


Nyugat a felvevő, az indulás a kőr ötös _4._, dél üt a bubival, és pikk bubit hív, ütünk, és ezek után már a tréfa kedvéért is a káró bubit hívjuk. Ebbe 7, 5, 2 jön, a következőbe káróba meg T, Q, K – utána jobbról a pikk tízes.
Ott tartunk, hogy három káró, három pikk mellé három treffet is kellene ütni, ugyanis a kőr ász helyzete meglehetősen tiszta – ha jó helyen lenne, az indulás után valószínűleg rögtön visszahívták volna a kőrt.
Hogy csináljuk? A treff királynak biztos jó helyen kell lenni ahhoz, hogy teljesítsünk, de lehet, hogy az sem elég?  Ezek a lapok maradtak, meditáljunk rajta egy kicsit:

Délnél van a treff király, és legyen mondjuk 2 vagy 3 treffje _a 4–1 treff lehetőségét most hagyjuk_. El tudjuk zárni a partnerét az ütéstől, ha lehívjuk a treff ászt, majd a kárók lehívása után az asztalról hívjuk a treffet.
Jó kis terv, de meglepetésünkre jobbról beleesik a treff király az ászba. Nem néz ki jól, de nem ijedünk meg. Lehívjuk a kárókat _jobbról végig adnak, mi a negyedikbe kőrt dobunk_, és az asztalról treffet hívunk – ebbe jobbról is adnak _a gonosz ellenfél kifürkészte a szándékunkat, és bedobta az ászunkba a királyát_. Ütünk a dámával, lehívjuk a harmadik pikk figuránkat, és kitaláljuk, hogy tőlünk jobbra treff KJx és hármas pikk, vagy treff Kx és négyes pikk volt. Az előbbi esetben treffel, az utóbbiban pikkel kell ütésbe hozni ravasz ellenfelünket, hogy a kőr király legyen a 9. ütésünk

Nézzük ugyanezt a partit a másik kézből játszva:

Most Kelet a felvevő, pikk indulás, káró folytatás után hasonló helyzet alakul ki, csak a kőr ász helyzete most bizonytalan, míg az előbbi esetben jó eséllyel lehetett tudni a hollétét. Szóba kerülhetne az is, hogy két treff impasszt is adjunk – először a tízessel, majd a dámával _csak akkor rossz, ha jobbra van a treff bubi és balra a kőr ász_ – ha kétszer is kézbe tudnánk jönni.
Lássunk csodát, rögtön az első kárót megütik a királlyal, így megvan a két szükséges átmenet… Elég nagy ajándékot kaptunk akkor, ha pont ez a segítség hiányzott – elfogadjuk?


Inkább ne, hiszen Dél könnyen meggátolhatta volna a két átmenetünket, tehát valami olyanra akar rávenni minket, amit egyébként nem tudnánk megtenni _ez pedig szinte csak a treff mély impassz lehet_ - ezért ütötte meg az első kárót, hogy erre játszhassunk. 
Tehát káróval kézbe, treff a dámához _ha a királyt tennék, akkor nem ütjük meg_, majd káróval kézbe, és a negyedik káró után újból treff _kicsire ász – királyra kicsi_, és már meg is érkeztünk.


Ebben a rovatban főleg olyan partikat szoktam elemezgetni, ahol valamit lehetett volna így vagy úgy csinálni, de a valóságban nem pont úgy történt a dolog. Most viszont pontosan azt írtam le, ahogy a két asztalon teljesítették ezt a 3 szant. _Gulyás D. és Magyar P. voltak a szép játékok elkövetői_. A mezőny kétharmada teljesített, egyharmada bukott _minden asztalon 3 szan volt a felvétel_.

Annyit még megjegyeznék, hogy a legerősebb ellenjáték talán az lett volna, ha az első káró kihagyása és a második megütése után meghívjuk a harmadikat is, nem engedve a felvevőnek, hogy az egyetlen átmenetét tetszése szerinti pillanatban használja fel. Erre az ellenjátékra könnyen rá lehet jönni, nekem egy nappal később hipp-hopp – eszembe is jutott.
 
Egy újabb elég nehéz parti:
27. leosztás

Az indító kijátszás a treff király, amit a treff dáma követ. Ellopjuk, kőrrel asztalra, a káró hatosunkat fedik a hetessel, a dámánkat meg a királlyal. Valahogy az ellenfél nem szívesen hív most, végül az adu kettest teszi ki, asztalról a hatos, jobbról jön a király. Káró ász, káró lopás következik – balról kettes, négyes – jobbról nyolcas, kilences.

Ezek a lapok maradtak, és egy ütést még kiadhatunk:


Miért nem hívta az újabb treffet Észak, amikor ütött a káró királlyal, miért segített nekünk az adu hívással? Valószínűleg nincs neki több, ezért a treff nem lenne tőlünk nagy ötlet most.
Lehívhatjuk a pikk dámát – ha adnak, akkor kőr impasszt adunk, aduzunk, és a kárónkat adjuk ki – ha valahol nem adnak, akkor két menet kőr után kárót hívunk, lesz, ami lesz.
Ennél jobb, ha kőrt hívunk, impassz, kőr ász, és a kárónkat lelopjuk az adu dámával. Most már csak egy adut tudunk kiadni, bárhol vannak a maradék aduk.
El tudjuk kerülni a kőr impasszt? Igen, ha a pikk dámát hívjuk, treff lopással kézbe, adu bubi és káró – ez akkor jó, ha a pikk 3–2 és nem lopnak felül, a kárót meg mögöttünk ütik, ahol nincs több treff. Ez kicsit rosszabb esély az ülő kőr impassznál.

Ha Észak egyszer se hív adut _kőrt hív a káró ütés után_, akkor sokkal nehezebb a helyzet, hiszen a kőr impassz úgyis kell, viszont ha magunktól kell eltalálnunk az aduk fekvését, akkor könnyen mellé lőhetünk. Adu indulás után se ütött senki se tízet pikk játékban, pedig ha Észak még egy adut hív a káró király után, akkor nincs adu kiadó _csak 2 káró és 1 treff áll ki_, ha kárót, akkor abban ad ütést, ha meg kőrt hív, akkor  meg a fentivel azonos helyzet alakul ki.

Végül nézzünk még egy bonyodalmas partit _ez már egy ilyen nehéz nap volt_, amit páran el is kapkodtak.
30. leosztás


Indító kijátszás a treff 9 _sorozat teteje vagy két magasabb is van_, 3, 6, Q.
A káró kilencest hívjuk: K, 2, 3 – erre pikk hívás jön: 5, 3, 8, J.
Álljunk meg egy kicsit. Mielőtt hívnánk egyet, próbáljuk meg kirakosgatni az ellenfelek kártyáit. Mégiscsak könnyebb nyílt lapokkal szemben játszani, mintha a sötétben tapogatóznánk.

Miért nem hív treffet az, aki a hosszú treffjéből indult, és miért nem engedi a partnerét ütni _nem lehet káró AKJ nála, azzal licitált volna_, hogy treffet hívjon? Mert tudja, hogy a partnerének szingli volt a treffje, tehát hatos színből indult. És miért nem indult el 3 treffel az első helyen ? Mert négyes kőrje van _és fegyelmezett játékos_. Egy pikkje volt, tehát 1-4-2-6 elosztása van.
Hűha, ha a kárója KJ volt, akkor nagy kár volt a kilencest hívni…na de már túl vagyunk rajta. Mit hívjunk? Természetesen treffet, és ha visszahívnák a treffet, akkor már egész jól alakulna a dolog. De ha kőrt hívnak, az se vész, ütjük az asztalon, és a káró dámát hívjuk. Ezt Nyugat helyén megütik _esik a bubi_, és kihívják a kőr dámát, amit az asztal visz, és ezek a lapok maradtak _az ellenfelek lapjait is pontosan tudjuk_, amikből még ötöt kellene ütnünk:


Hívjuk a pikk hetest, és ha...
– ...nem fedi, akkor kárót hívunk és a treff királyt, amibe se kárót, se pikket nem dobhat, csak kőrt. A pikk királyt hívjuk, majd káróval adjuk ki az ütést.
– ...fedi, az se nagy különbség. Ütjük, és a treff királyba megint csak kőrt dobhat, és most is káróval kapja meg az ütés.
Az se segít rajtuk, ha nem hívnak kőrt, hiszen azt magunk is bármikor megtehetjük.


Az utolsó fordulóra pedig minden játékosnak azt kívánom, hogy már az asztal mellett találja meg a legjobb megoldásokat! Legfeljebb minden meccs döntetlen lesz...