HUEN

Kezdőoldal

Hodosi Péter - 2020. május 11.

Az utánpótlás fejlesztés lehetőségei – az online oktatás

Az új MBSZ-elnökség legfontosabb céljainak egyike az utánpótlás tudatos és lendületes fejlesztése belépő korosztálytól függetlenül. Ez a törekvés általánosságban része annak az összetett feladatnak, hogy a bridzsnek mint szellemi sportnak és szabadidős tevékenységnek mind kulturálisan, mind a sport világában nagyobb, érdemeihez méltóbb ismertséget kell szereznünk. Hosszú távon kell gondolkodni és programalapú tevékenységet végezni, de túl sok időt már nem lehet tervezésre, mérlegelésre fordítani, mert egyre égetőbb a helyzet.

Március közepén is már a fenti alapelvek vezéreltek, amikor elszántuk magunkat erre a feladatra, bár akkor még nem tudtuk, hogy napokon belül jéghegybe ütközünk az egyébként sem könnyen hajózható vizeken és nem látjuk még igazából, hogy mi van a jéghegy mögött, miképp lehet azon a vízen előre araszolni majd. A felvázolt tervötletek nagy részét gyorsan a „koronázatlan” fiókba kellett helyezni és alkalmazkodni a kialakult helyzethez. Az alkalmazkodás első kis sikereit szeretnénk megosztani veletek.

A digitális térhez leginkább szokott ifjúságot céloztuk meg online interaktív videó alapú oktatási programmal kezdő tanulóknak. A digitális térben relatív ismeretlenségünk okán nem nyíltan publikusan, hanem célzottan kerestük az érdeklődést szervezett közösségekben, akikkel hosszútávon szeretnénk együttműködést felépíteni, éves visszatérő program struktúrákat üzemeltetni. Az együttműködési megkeresésre gyorsan és tettre készen reagáltak az alábbi partnerek. (Toborzó hírlevelünk innen tölthető le.)
1. A Gondolkodás Öröme Alapítvány évtizedek óta szervezi a kiemelt matematikai érzékű 12–20 éves közoktatásban tanuló gyerekek képességfejlesztését hétvégi 6-8 órás és nyári táboros formákban. Jó néhány ifjabb versenytársunk pallérozódott itt, például Lajos Hanka itt találkozott életében először a briddzsel Szetei Zsolt tábori kurzusán.
2. A Milestone Alapítvány a 14–20 éves korosztályoknak szervez angol nyelven változatos programokat esti, hétvégi és nyári tábor formákban, céljuk, hogy felkészítsék őket külföldi egyetemi tanulmányokra, kulturális alkalmazkodásra.
3. A Mensa Egyesület a hazai kimagasló IQ-val rendelkező emberek közössége, ahol a 10–12 éves korosztályra, a tagok gyerekeinek is vannak szervezett foglalkozások hétvégeken.
4. A Budapest School egy magánalapítványi iskolahálózat országszerte tucatnyi iskolával. Partnereink lesznek kipróbálni hamarosan az egésznapos iskolai keretek között a bridzsoktatást alternatív tantárgyi formában 10–14 éves tanulók körében.

Hetek óta részt vesz már az internetes kurzusokon 55 fő 10–20 éves tanuló, egyes csoportok hetente, egyesek kéthetente, de közel a létszám fele heti kétszer 1-2,5 órában tanul és gyakorol a csoportot vezető mentorával. A legifjabbaknak a World Bridge Federation minibridzstananyagát használjuk fel magyarul, egyéni oktatói adaptálással, kvízek, házi feladatok készítésével (aki kéri magyarul, írjon nekünk a juniorbridzsKUKACgmailPONTcom címre és megosztjuk vele), a cél, hogy rávezessük őket a minibridzs-alkalmazások tudatos, élményszerű használatára, a játék szeretetét megízleltessük velük mielőtt hosszútávú elköteleződést várnánk el a licitálás és versenyzés elsajátításához. A heti többször összeülő csoportok azonban a teljes bridzs spektrummal ismerkednek az első pillanattól kezdve, melyhez egy sajátos, „matektáboros” tananyag módszertant készített Tubak Dániel korábbi matektáboros tanulási élményei alapján. Ezek módszertani keretek, melyeket a mentorok töltenek meg napi tartalommal, vizualizációval, interaktív tempóval, kapcsolattartással. A lényeg, hogy a matematikai alapokon és logikán keresztül közös gondolkodással jussanak el a tanulók a bridzs szabályainak következtetésként való közös megalkotásához a tanórák alatt. Nem frontális szabályletöltés a cél, hanem a bridzs logikai univerzumának megértésen keresztüli közös felépítése, mely által azt gondoljuk, hogy a tanulókban nagyobb motiváció és lojalitás alakítható ki a komolyabb, hosszú távú személyes befektetéshez.

Kísérletezünk, valóban. Tudományos igénnyel kidolgozott módon? Nem. Felvételeken rögzítjük az órákat szigorúan belső használatra és igyekszik minden mentor figyelni óráról órára mi működött, mi nem, mikor ment át egy magyarázat, mikor lehetett érezni, hogy megfagyott a levegő, miképp működik a csoportdinamika a húzóerő tanulók és a lassúbbak között. Nincs kész recept arra, miképp lehet a leghatékonyabban online oktatni, most tanulja és fejleszti az egész világ. A felvételeket látva azonban okkal bizakodhatunk, amikor van olyan csoport, ahol az első óra 45. percében megfejti magától egy diák a szingli ászra szingli ászt dobunk deblokkolás trükkjét külső átmenet hiányában.

Figyelnek a részletekre, készülnek tanóráról tanórára, értékelik, mi ment jól és mi lehetne ügyesebb, törődnek a tanulókkal órák között is kérdéseik esetén (folyamatos Facebook-csoport-kapcsolat). Nagy köszönetet szeretnénk ezúton is mondani az önkéntesként jelentős mennyiségű munkaórát és kreativitást áldozó mentoroknak, ABC-sorrendben: Bekő Zsófinak, Homonnay Bálintnak, Lajos Hankának, Szűcs Leónak, Szűcs Villőnek és Tubak Dánielnek! Jó érzés ennyi tenni akaró energiát látni!

A bridzsjátékot bemutató és népszerűsítő videónk:

Időszakosan, ígérjük, beszámolunk az eredményekről és a kudarcokról is. Reméljük, mielőbb már fotókat is mellékelhetünk sok asztal mellett bridzsező új tanulóról!