HUEN

Kezdőoldal

Nagyiván Gábor - 2020. november 25.

Maradj Online Csapatbajnokság – 11. játéknap

Szombaton Kelen Károly Zoom-közvetítést szervezett, így kommentálási lehetőséggel és nagyszámú nézősereg előtt játszották le a 7. játéknapon elmaradt Visoft–GAMAX rangadót. A találkozó izgalmasnak ígérkezett, mert a bajnoki címhez vezető út felé nem volt mindegy, hogyan végződik ez a mérkőzés. A döntetlen a Galimnak kedvezett volna, nagyarányú GAMAX-győzelemnél ők lettek volna a favoritok, de győzelme esetén a Visoft is jó helyzetben várta volna az utolsó fordulót.

Az első két leosztás után 11–7-re vezetett a Visoft, miután kihagytak egy 3 szant, majd bemondtak egy 5 treffet, mely benne volt, a 3 szan viszont bukott a másik asztalon.

4. leosztás

A 4 kőr felvételben Csaboka13 eltalálta a játékot, a harmadik treffet a kőr bubival lopta, lehívta a kőr ászt és impasszt adott a kőr tízes ellen, +620 a GAMAX-nak, mert egy pikk még kiállt. A másik teremben Szucsvillo inkább az általa oly kedvelt beszorításra játszott. A harmadik treffre kézből pikket dobott, aduzás után lehívta a pikk ászt és a kőrjeit, majd a háromlapos végállásban azt képzelte, hogy a magas treffel és a pikk dáma-tízessel Dél beszorul. Nem így osztották a lapokat, mert Észak tartotta a pikket, egy bukás és 12 IMP a GAMAX-nak.

Ezután is jó színvonalú játék folyt, sorra jöttek a húzó partik, ennek ellenére a közönség nem unatkozott. A félidő 20 pontos GAMAX-vezetéssel ért véget, amikor cseréltek a csapatok.

Azonnal két nagy GAMAX-írással folytatódott a meccs. A 17. partiban jobb gémbemondással kerestek 11 IMP-t, majd újabb 12 következett, miután a zárt teremben megingott az ellenjáték. A GAMAX jócskán elhúzott, és már az összes kibic elkönyvelte, hogy lefutották a meccset, amikor az alábbi érdekes parti következett egy tankönyvbe illő megoldással.

28. leosztás

A játszma unalmas húzónak ígérkezett, mert a 4 pikk felvételben kiállt két kőr, egy pikk és egy treff. De érdekesen alakultak az események, miután Winkiboy a kőr ász mellől kis kőrrel kezdett. A „tiltott” manőverben (ász mellől színjátékban kis lappal nem indulunk) az volt az ötlet, hogyha a bikaerős asztalon van a kőr király-bubi, akkor a felvevő nem fogja eltalálni, hogy melyik figurát tegye. A ravasz indulás azonban a partnert vezette félre, és a felvevő meglepődött, amikor a hatost ütötte a nyolcas. Kelet a káró királyra azonnal eldobott egy kőr vesztőt, és megadta a pikk impasszt. Nem ült. Dél pánikszerűen hívta a kőröket, de csak a kőr ász ütött, mert a felvevő a kőr királyt ellopta, elvette a kint lévő adukat, lehívta a treff ászt(!), kárót lopott és megszöktette a treff dámát. Ez az „impasszból expassz játék” mindig jó, ha a treff király jól ül, de akkor is nyer, ha Észak üt és eliminált helyzetben nem tud treffet hívni. A szép felvevőjáték után felhangzott a virtuális vastaps, szép volt, Hanka333!

A jól időzített hajrával a második félidő 42–41 lett a Visoft javára, de a mérkőzést 72–53 arányban a GAMAX nyerte, így az utolsó játéknap előtt ez volt az állás a dobogón:
1. GAMAX 138,75
2. Galim 138,36
3. Visoft 131,71

Az utolsó fordulóban a Gamax ellenfele az addig jól szereplő és a tabella ötödik helyét elfoglaló, főleg vidéki játékosokokból álló DEAC volt, a Galim az utolsó előtti GrandSlammel, a Visoft a hátulról harmadik Szigethyvel játszott. Kedden délben az oddszok a következők voltak: Galim: 1,50; GAMAX 1,60; Visoft 2,90. (Az eredményeket ezen a linken lehet látni, a csapatok összeállítását pedig itt lehet megtalálni.)

Megpróbáltam szimultán nézni a GAMAX és a Galim meccseit, de néha belestem a Visofthoz is. A GAMAX ezúttal topformában játszott, és 40–12-re nyerte az első félidőt. Az alábbi játszmában kaszálni lehetett volna, de a hatásos kizárás után mindkét asztalon kimaradt a szlem.

10. leosztás

Talán Nyul11 bátrabb lett volna, ha a 4 káró után Kelet kontrázik, de a másik asztalon a kontra sem lendített Nyugaton, és ott is csak 4 kőrt játszottak három szürrel.

Most ránduljunk át a másik meccsre. A Galim nem kezdett jól, mert már a második partiban leadtak 12 IMP-t. Ehhez egy rejtvény:

Fenti licitmenet után melyik lappal indulsz Kelet helyén?
----------------------------
----------------------------
----------------------------

2. leosztás
A teljes kiosztás:

Trozsa megtalálta a pikk kezdést és a felvétel négyet bukott, ehhez jött még a másik Galim-pár két bukása, mert őket hagyták 3 kőrt játszani.*

8. leosztás

Viszonylag egyszerű parti, de könnyű elrontani. Treff kezdésre nincs sansz a teljesítésre, mert kiáll két kőr, egy káró és egy treff, de mindkét asztalon a káró bubival indultak. Ezután akár a káró kilences impasszal, akár a káró magasra lopásával is haza lehet érni, ráadásul könnyebb volt a játék azután, hogy Dél a káró ásszal ütve nem fordult treffre. A tuti játék, ha a felvevő kienged egy kőrt, hogy tartsa az adukontrollt, és már össze is jön a tíz ütés. Szalkat-nak ez sikerült is, Fz-nek nem, 10 IMP a Galimnak.

13. leosztás

A parti a licitben dőlt el. Csabi 4 káró felüllicitje a nemes színeket ígérte legalább 5–5 elosztásban, és Szalkat-nak nem volt gondja, hogy bemondja a terített 4 kőrt. Csak arra kellett vigyáznia, hogy a káró dáma kezdésre ne tegye rá a királyt az asztalról, és a pikk vissza után a káró bubit fedje le, +620 Kelet–Nyugatnak. A másik asztalon csak 2 káróval indultak, és 2 pikk közbeszólás után ez maradt a felvétel, két bukás és 13 IMP a Galimnak, akik 29 IMP előnnyel fordultak a második félidőre. Mivel a GAMAX 28-cal, a Visoft 15-tel vezetett, izgalmasnak ígérkezett az utolsó szakasz. Gondoltam én. De a Galim a 2. leosztást megóvta! Íme Magyar Ádám zsűridöntése:

* A Galim csapata zsűrit hívott ebben a partiban. A Galim kifogása az volt, hogy az utolsó passz lassan jött, amit az GrandSlam csapata elismert. A szabálykönyv szerint a következő három feltétel fennállása esetén az eredményt módosítani kell: 1. Legyen jogosulatlan értesülés, és az a partnertől származzon. Ez jelen esetben megtörtént, a lassú passz ez. 2. A jogosulatlan értesülés bizonyíthatóan sugalljon valamilyen játékmódot. Ebben az esetben a lassúság saját színt sejtet, így sugallja, hogy az indulás ne kőr legyen. 3. A kérdéses akciónak legyen logikus alternatívája. Ennek eldöntése érdekében öt I/A-s játékost kérdeztünk meg, ebből mindenki kőrrel indulna, kettő azonban megfontolná a pikk indulást is – így a pikk indulásnak van logikus alternatívája. A feltételek fennállása esetén az eredményt úgy kell módosítani, hogy a játékos nem választhatja a sugallt játékmódot, azaz feltételeznünk kell a kőr indulást. Ebben az esetben a kilencedik ütés a káró dáma eltalálásán múlik. Véleményünk szerint ezt az esetek nagy többségében eltalálná a felvevő, hiszen a kérdéses lap ott van, ahol a licit szerint lennie kell. Némi kétség azért lehet ebben, mert jogosan feltételezhető, hogy Nyugatnál sok pikk van, ez némileg kiegyenlítheti az esélyeket. Összességében úgy véljük, hogy a felvevő az esetek 75%-ában eltalálta volna a káró dámát, így az eredmény 75%-ban 3NT +1, 25%-ban 3NT –2. Ez összességében 5 IMP a Galim csapatának, így az első félidő eredménye 55–9 a Galim javára.

Szóval a második félidő kedvezőbb Galim pozícióból kezdődött, de ez nem zavarta meg a GAMAX-ot, akik továbbra is nagy fölényben játszottak. Ők bemondták az alábbi nagyszlemet, míg a DEAC csak 6 szanig jutott.

20. leosztás

A teljesítéshez a 3–3 káróelosztás vagy ülő pikk impassz kellett (az esély nagyjából 68 százalék), mindkettő jó volt, +13 IMP a GAMAX-nak. A vidéki csapat csak egyetlen partiban jeleskedett, amikor az alábbi játszmában bemondták a jó esélyű kiszlemet, míg a másik asztal csak 5 treffig jutott.

26. leosztás

A mérkőzés 90–26 IMP arányú GAMAX-győzelemmel ért véget, mely 18,69 győzelmi pontot ért. Mivel a forduló előtt a GAMAX 0,39 győzelmi pont előnnyel vezetett, a Galimnak 19,09 vagy több pontot kellett volna szereznie, hogy ők legyenek a bajnokok. Ehhez legalább 70 IMP-vel kellett volna nyerniük (a Visoftnak már matematikai esélye sem volt). Lássuk, hogy sikerült-e.

17. leosztás

Az első parti nem hozott szerencsét a Galimnak, mert a nyílt teremben hagyták Nyugatot 3 kőrt játszani, míg a zártban gémet teljesített az ellenfél. A 3 kőr felvétel egyet bukott, de a másik asztalon Észak 5 káróját csak az ász mellőli kis kőr kezdésre lehetett volna elbuktatni (Nyugat üt a királlyal és treffet hív vissza), 8 IMP a GrandSlamnek. A GrandSlam a továbbiakban nem játszott jól, és a Galim csapat nagyrészt 5-7 IMP-s partikkal 35 pontot csipegetett fel, és a második félidőt 35–21 arányban nyerte. Mindez azonban kevés volt a végelszámolásnál, mert a 90–30 különbségű győzelem nem volt elég.

Így a Maradj Online Csapatbajnokságot a GAMAX csapata nyerte. Gratulálunk Dumbovich Miklósnak, Homonnay Gézának, Lakatos Péternek, Szabó Csabának és Winkler Gábornak a bajnoki címhez! A második helyet a Galim szerezte meg (Czímer Csaba, Dombi Gergely, Fischer Brigitta, Gál Péter, Marjai Péter és Szalka Tamás), a képzeletbeli dobogó harmadik fokára pedig a Visoft állhatott fel (Bódis Gyula, Lajos Hanka, Macskásy Gábor, Szilágyi László, Szűcs Villő). Nekik is jár a gratuláció!

A B-csoportban az addig is utcahosszal vezető Libella (Biro Lajos, Joó Attila, Szabó Zsolt, Vikor Dániel, Vági Péter) hozta a kötelezőt és nagy fölénnyel nyert az Izobau (Benedek Béla, Jakab Sándor, Kemény György, Lévai Ferenc, Rásonyi György) előtt. Érdekes parti ebben az osztályban is akadt.

Balásy–Nice mérkőzés, B-csoport, felsőág
9. leosztás

Észak 6 pikk felvétele ellen Kelet aduval indult. A kőr ász biztosan kiadó, és a parti látszólag a treff impasszon múlik. De Gebella bebizonyította, hogy nem. Leaduzott és kihívta a kőr hetest, előállítva a „van rajta sapka, nincs rajta sapka” esetet. Ha Kelet elszalad a kőr ásszal, akkor az a baj, mert a kőr dámára később elmegy a treff bubi. Kelet ezért kicsit tett, de nem járt jobban. Ütött a kőr dáma, a negyedik káróra a felvevő eldobott egy kőrt. Tessék a Next gombbal eljutni a hatlapos végállásig.

A kőr király következett, Kelet ütött, de nem tudott jót hívni. Ha treffel jön vissza, akkor az a baj, ha kőrrel, akkor az, mert a dob-lop hívás is rossz. A játékmód neve Morton’s Fork Coup, és nagyon látványos technikai fogás. Lényege, hogy meg kell szöktetni egy figurát egy magasabb elől, és ha az áldozat üresben üt, akkor az baj, ha kicsit tesz, akkor később kerülhet bajba. A cseljátékban azonban van egy ismeretlen tényező is; gyakran el kell találni, hogy merre szöktessük meg a figurát, ha azt mindkét irányba lehet. Kovács András, alias Gebella jól játszott, mert látta, hogy Nyugat ellen nincs haszon a partiban, hiszen ő áthívhat a treffen. Kelet viszont nem! A szép játék azonban nem hozott jutalmat, mert a másik asztalon is teljesítették a szlemet. Ott 6 szan volt a felvétel és nehezebb lett volna a felvevőjáték (végállással ugyanúgy teljesíteni lehet), ha Kelet nem indul el a kőr ásszal. De azzal kezdett…

A C-csoportban a Rábakőrös (Baláspiri Csaba, Bánki Zoltán, Martinkó István, Simonyi Zsuzsa, Szetey András) nyert a Krone2 (Bunth Ágnes, Csipka Szilvia, Gajdos Attila, Gajdos-Benyó Rita, Hegedűs László) előtt. A D-csoportban a Primo (Erdeős Péter, Fábián Adrienn, Kiss Mariann, Oláh Levente, Szamarasz Theo, Zentai Gáborné) győzött, a második helyen a Buxus (Bukowski Zoltán, Záhonyi Orsolya, Sápi Vilmos, Kurucz József) végzett.

Köszönjük mindenkinek a részvételt és a sportszerű játékot, találkozzunk a jövő héten kezdődő Maradj Online Farsangig Csapatbajnokságon!