HUEN

Kezdőoldal

Nagyiván Gábor - 2020. május 14.

MaradjOtthon Bajnokság 4. játékhét

A MaradjOtthon Bajnokság negyedik hetén, azaz a főszakasz második fordulójában megmaradt az ültetési rendszer. Minden csoportban négy csapat játszik körmérkőzést, és az előző játéknapon szerzett győzelmi pontjaik 75 százalékával startolnak. Az A-liga 3 csoportjából kiesik a 3. és a 4. helyezett csapat, és a 6 B-ligás csoportgyőztes feljut az A-ligába. A 8 C-ligás csoportelső helyet cserél a B-liga utolsó helyezettjeivel és a két legrosszabb harmadikkal, de a C-ligából már nem lehet kiesni. Egyetlen csoport kivételével az összes mérkőzést lejátszották szerdáig a csapatok, így majdnem teljes képet tudunk adni a forduló eseményeiről.

Az A-ligában a következő csapatoknak sikerült talpon maradni: Elastron, Visoft, GAMAX, Budaörs 17, P-T és Galim. A B-ligából feljutott 6 csapat mindegyike meglepte volna a fogadókat, ha szerepeltek volna a Tippmixen: Libella, Mesdames, Artemix, Viadukt Betyárok, DEAC és RR (az összeállítások itt találhatók.)

„Híresek leszünk!” – Elastron
Szappanos Géza kapitány (eszge), Csepeli Miklós (mikulas), Kovács Mihály (csigorin), Linczmayer Lajos (qvius)

Ezen a héten az Elastron vitte a prímet, mert az A1 csoportban mindhárom mérkőzését megnyerte.


„A MaradjOtthon Bajnokságon való részvételünk komoly próbatétel számunkra. Az utóbbi időben a Böszörményi úton egy-egy játéknapot cserékkel oldottunk meg, most végig négyen játszunk. Sajnos Magyar Péter nem rendelkezik netes bridzsalapokkal, így őt nélkülöznünk kell. A többieknek van BBO-tapasztalata, bár itt általában más partnerekkel játszunk. Véleményem szerint az élő bridzsben kevesebb hibát követünk el, itt több a figyelmetlenség. Ez összefügghet a relatív gyakorlatlansággal, frusztráló szervezési problémákkal, indokolatlan várakozással, várakoztatással. És minden bizonnyal hiányzik az asztali jelenlét is, ami a tapasztalt játékosoknak sokat segít. Ezzel együtt bízom abban, hogy az erősebb csapatok ellen itt is jobb eredményt érünk majd el. Még annyit tennék hozzá, hogy Bakó Danitól és Talyigás Pétertől mindig megkapjuk a szükséges segítséget, amit ezúton is köszönök nekik.”
Szappanos Géza


A Visoft elleni találkozójukon Kovács Mihály cseles indító kijátszásával szereztek 12 IMP-ét.

Kelet–Nyugat a journalist indító kijátszást játssza, így Kovács Mihály pikk nyolcas kezdését a felvevő nem tudta jól olvasni. Csepeli Miklós ütött a dámával és a királlyal folytatta.

Dél még egyszer kivárt (Nyugat kilences, hetes sorrendben tette a lapokat), majd a pikk ász ütése után kárót hívott a kilenceshez, mert úgy gondolta, hogy a veszélytelennek látszó ellenfélnek fogja kiadni az ütést. Nem nyert, mert nem Nyugat volt a veszélytelen és a pikk sem volt 4–4, egy bukás és –100. A másik asztalon a 11-es szabály szerint a pikk hetessel kezdett Nyugat, és ugyanúgy folytatódott a játék, mint a másik teremben. Azonban amikor a pikk királyra Nyugat a hármast tette, a Délen játszó Szappanos Géza rájött, hogy bal oldali ellenfelénél ötös a pikk, ezért lehívta ütéseit úgy, hogy a harmadik kőrt átütötte a dámával. 9 ütés és 12 IMP az Elastronnak.

A FÉSZEK–Visoft mérkőzés 10. leosztása is izgalmas volt.

A zárt teremben Észak–Dél nem találta meg a 9 lapos kőr fitet, így a FÉSZEK 3 pikket játszhatott Kelet–Nyugaton. Ez a felvétel csak akkor bukott volna el, ha a védők megtalálják a két káró lopást. Nem találták meg, +140 a FÉSZEK-nek. A nyílt teremben bátrabb volt a Dél helyén ülő Konkoly Csaba, és passzosként 2 kőrrel közbeszólt. Erre Észak is és Kelet is megtáltosodott, de végül Észak nyert szűk egy hosszal, mert 5 kőrben landoltak.

Nyugat nem az azonnal buktató pikkel kezdett, hanem a treff kilencessel indított. Valószínűleg a treff lopásában bízott és a pikket átadónak szánta, miután üt a kőr ásszal. Az adu ász-király és a pikk ász-király ugyan kiállt, de erre a kezdésre a felvevő teljesíteni tudott volna. A lehetőséget azonban elszalasztotta. Addig még jó volt, hogy a treff királyt átütötte az ásszal és a dámára eldobott az asztalról egy pikket. A treff bubi folytatásra azonban úgy elúszott a teljesítési esély, mint József Attilánál a dinnyehéj.  Nyugat lopott, az asztal felüllopta. Ha most a felvevő káró ász, káró lopást és pikket játszik, akkor egy bukást megtakaríthatott volna, de pikket hívott és ezzel tempót vesztett, mert akkor magasodott ki az asztali káró, amikor már nem lehetett lemenni érte. Két bukás és 2 IMP a Visoftnak.

De hogyan lehetett volna teljesíteni? Az indulás és Kelet treff nyolcasa miatt borítékolni lehetett, hogy Nyugatnak rövid a treffje, ezért az azonnali figura átütés nem jó, mert elvész egy treff ütés. Ezért nem csak a treffet, hanem a kárót is be kellett volna építeni a mestertervbe. A treffet nem ütjük át, hanem káró ász, káró lopással folytatjuk. Most jöhet a treff ász és a pikk dobás. Ezután a treff dámával kiéneklünk egy adut Nyugat szájából, mert ha nem lop, eldobjuk a vesztő pikket. A kőr négyest felüllopjuk a tízessel és ismét kárót lopunk, így magas lesz a szín. Amikor a treff bubit kihívjuk, az olyan sebet ejt az ellenfélen, mint bikán a matador. Ez ugyanis a descabello, azaz a kegyelemdöfés. Ha Nyugat kis aduval lop, akkor eldobjuk a vesztő pikket, vagy felüllopjuk, és előbb-utóbb elérkezik az a szégyen, amikor az adu ász-király összeüt*.


„A BBO-t jól ismerem, a LoveBridge előtti időkben gyakran voltam kommentátor is. Mivel az idők folyamán jó néhány BBO-dollárt gyűjtöttem össze, mostanában – mert másra költeni úgyse nagyon lehet – olyan robotokat bérelek, melyek egy kicsit jobban játszanak az ingyenesnél. Sajnos az a tapasztalatom, hogy nem játszanak jobban, így érthetetlen, hogy a fúzió óta a BBO miért nem használja a Funbridge robotjait, amelyek sokkal jobbak, mint a GIB. Amióta »csillagos« vagyok, gyakran hívnak idegenek is játszani, de kizárólag barátokkal játszom. Kuttner Gyurival állandó napi kapcsolatban vagyunk, ő sokszor szervez a kora esti órákban asztalt vagy mérkőzéseket.

Csapatunk négy főből áll, Magyar Péter lenne az ötödik, de ő nem akar részt venni online bridzsversenyeken, inkább online fogadásokkal tölti az idejét.

Kovács Misi az állandó partnerem, egy ősrégi licitrendszert játszunk, mert ő még kulcslap Blackwoodot sem hajlandó játszani, mivel úgy gondolja, nem ezen múlik. Nagyszerű játékos, nagyon szeretek vele játszani, remek a memóriája, mindenre emlékszik, vele a játék utáni elemzések és a beszélgetések is nagyon élvezetesek. Tudásáról és humoráról, jó íráskészségéről bárki meggyőződhet, aki a Facebook Retro Bridge csoportjában közölt szellemes cikkeit elolvassa, melyek az 1990-es években a Magyar Nemzet kulturális rovatában jelentek meg. Jelenleg szigorú karanténban van, a családja nem engedi sehová, a kertbe ugyan kimehet, de kocsiba már nem ülhet, így másik kedvenc sportját, a horgászatot egyelőre nem művelheti, mert azt online még nem lehet. A BBO-n gyakran megfordul, és általában vadidegen asztalokhoz ül be, úgy látszik, ezt a Lukács uszodából eredő szokást már nem tudja levetkőzni. Persze amint megjelenik a »pályán«, nagyon sokan hívják játszani, hiszen gyakran bejelölik barátként, amint felfedezik, hogy milyen jó játékos. (És mi lenne akkor, ha megtudnák, hogy olimpiai bajnok! – a szerk.)

Linczmayer Lajos Szappanos Gézával játszik. Lajos napra kész a bridzsben, jól informált, nagyon sokat foglalkozik az elmélettel, de sajnos mostanában keveset publikál. Annak idején tudásával nagyban hozzájárult a szenior olimpiai bajnokcsapatunk sikeréhez, mert licitrendszerüket ő dolgozta ki. A BBO-n általában robotokkal játszik, ő is BBO-csillagos, de azt a nickjét jegeli, másikat használ. Solymár környéki kertes házzal rendelkezik, így talán neki is könnyebb, mert valószínűleg ő is karanténban van.

Szappanos Géza szinte éjjel-nappal megtalálható a BBO-n, napi 80-100 páros- és egyéni versenyen játszott partival készül a mérkőzésekre. Jó eszű, villámgyors gondolkodású játékos. Jó kondícióban van, teniszezik, és ebben a karantén sem akadályozza meg.”
Csepeli Miklós


Amikor Miklós a BBO-n a „Casual-Start a Table” lehetőséget használva asztalt nyit, akkor nem véletlen leosztásokat kér a géptől, hanem úgy állítja be az asztalt, hogy régi nagyversenyek vugráfban lejátszott mérkőzéseinek partijait adja be a program. Ekkor össze lehet hasonlítani a játékot a menőkével, ráadásul az eredményt is úgy számolja ki a BBO, mintha a menők lennének a csapattársak és az ellenfelek. Ez a funkció nagyon hasznos mind a képzett és rutinos, mind a gyakorlatlanabb játékosok számára, hiszen a valóságban nem nagyon valószínű, hogy a világ legjobb játékosai lesznek a partnerek, illetve az ellenfelek.

Ez tehát nem MOB-os parti, de érdemes megnézni, karantén idején milyen gyöngyszemeket sodor elénk a BBO.

A vugraph-meccsen a fenti leosztás teljesen érdektelen húzó parti volt, mindkét teremben Észak játszott 3 szant és két szürrel teljesítette: 1. asztal2. asztal.

A 6 szan ellen expassz a káró királlyal kezdett, amire Nyugat treffet dobott. Észak ütött az ásszal és visszahívta a színt, a nyolcast fedte a kilences és a tízes. A felvevő körbe engedte a pikk bubit, az impassz nem ült, egy bukás.

Most nézzük egy kicsit nagyobb mélységében a partit. A bridzs logikus játék, ezért is szeretjük olyan nagyon. Következtetéseket lehet levonni a licitből, a felvevő- és ellenjátékból, a figurák vagy kisebb lapok hívásából, hozzárakásából, és abból is, hogy mi nem történt meg, aminek esetleg meg kellett volna történnie. Ebben a partiban a pikk kezdés lenne a legkézenfekvőbb, mégsem pikkel kezdett Kelet. Vajon miért? Talán nála van a pikk király és féltette, azért. Ezt csak erősíti az a tény is, hogy annak ellenére a káró királlyal indult, hogy Észak 1 káróval nyitott. Így a licit alapján a káró figura kezdés könnyen ütést adhat. Tehát nagyon valószínű, hogy Kelet a káró ütésen kívül számít még egyre. Ha ezt a gondolatmenetet követjük, akkor nem a jól ülő pikk impasszra játszunk. De akkor mire kellene alapozni a teljesítést? 11 ütésünk van, ha kikergetjük a káró dámát: egy pikk, három kőr, öt káró és két treff. Szóba jöhet a Nyugatnál lévő szingli treff figura, majd utána az impassz Kelet dámája ellen. Nem sanszos. Eshet a sec treff dáma-bubi is. Nem sanszos. Lehet valahol a sec JT9 a kőr színben, és ekkor úr lesz a kőr nyolcas. Nem sanszos. De utóbbi eset előszele már a kőr ász lehívásánál kiderülhet. És lehet beszorításra is játszani, mert volt már olyan, hogy valaki azzal tudott teljesíteni. Szóval a pikk impassz ráér. Ha a pikk király Nyugaton van, később is ott lesz.

A helyes játék a harmadik ütésben a káró bubi kihívása. Ha Kelet nem üt, akkor az újabb káró hívást már muszáj megütnie. Ebben az állásban már mindkét ellenjátékosnak tudnia kell a felvevő pontos elosztását, így nekik már nyíltlapos a parti. Sőt, Kelet már az első ütésnél pontos információt kap, mert rögtön kiderült, hogy Észak hármas káróval született, mégis 1 káróval indult. Ez a Standard rendszerben csak egy esetben lehetséges: ha elosztása pontosan 4–4–3–2. Ezt Nyugat csak akkor tudta kiszámolni, amikor kiderült, hogy a negyedik káróra Észak pikket dobott.

Tehát ott tartunk, hogy Nyugat üt, és a biztonságos kőr visszahívással folytatja. A felevő hívja magas káróit, amire az alábbi állás alakul ki:

A káró négyesre Nyugat feladja pikkjét, hiszen tudja, hogy treff vagy kőr dobásával ütést ad. Észak eldobja a pikk dámát, Kelet is egy pikktől válik meg. Nyugat kőrt és treffet nem dobhat. Pikk hívás következik és kiderül a turpisság; valóban Kelet fogja a pikket! De mit dob Nyugat? Ha kőrt, akkor magas lesz a nyolcas. Ha treffet, akkor úr lesz a treff tízes. Persze ezt a felvevő még nem tudja, hiszen amikor lehívja a kézi kőr figurákat, még nem derül ki Kelet pontos lapja, hiszen színre színt ad. És lehet eredeti elosztása 4–4–4–1 vagy 4–3–4–2 is. Az első esetnél nincs mit tenni, a másodiknál viszont a felvétel teljesül, mert Nyugat kőrre-treffre beszorult.

Érdekes és szép ez a parti. És itt nem a beszorításon van a hangsúly, hanem következtetésen: hogyha egy impassz nem ül, akkor nem is kell megadni. Próbáljunk meg másra játszani!

*Volt régen egy játékos, akinél soha nem ütött össze az adu ász-király. Inkább színt vétett, hogy ne érje őket ez a szégyen.